Forthcoming

“Smiles and tears”: constraints, supports and attachment styles in the visibilisation of gays and lesbians

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestig.soc..20254711535

Keywords:

human development, identity, stereotypes, gender minorities, kinship

Abstract

Public acceptance of homosexuality remains a contentious issue, characterised by both subtle and overt negative attitudes. The process of coming out as gay or lesbian is often fraught with difficulties, given the social presupposition of heterosexuality for both men and women. A positive family environment, characterised by strong emotional bonds, serves as a stabilising factor, thereby facilitating a positive visibility. The present research sought to identify the elements of support and limitations in the visibilisation of cisgender gay and lesbian adults in Catalonia (Spain), and to classify their attachment styles. A quantitative study was conducted, in which 241 gay men (n=121) and lesbian women (n=120) participated. An ad hoc survey and the CaMir-R adult attachment questionnaire were used as instruments. The results indicate that visibilisation is a complex process, with enablers grouped into two themes (relationships and emotional support) and constraints organised into three (diversity and relationships, identity and social perception, discrimination and adversity, and lack of support). The most prevalent secure attachment style (59.3%) was identified, followed by preoccupied (26.1%) and avoidant (14.5%). Insecure attachments are characterised by significant difficulties, while secure attachments are marked by significant support. In conclusion, understanding the experiences of gay men and lesbians should encourage the promotion of protective factors, such as supportive family and social relationships, that foster a positive coming-out process.

Display downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julio Rodríguez-Rodríguez, Universitat de Barcelona

    PhD in Education

  • Ainoa Mateos, University of Barcelona

    Associate Professor

  • Daniel Ortega-Ortigoza, Universitat Autónoma de Barcelona

    Professor

References

Abad, T. (coord.) (2020). Hacia centros de trabajo inclusivos. La discriminación de las personas LGTBI en el ámbito laboral en España. UGT. https://www.ugt.es/sites/default/files/resumen_ejecutivo_def.pdf

Agra, B. (2024). La orientación sexual de los trabajadores en la negociación colectiva. Revista Crítica De Relaciones De Trabajo, Laborum, 10, 37-63. https://revista.laborum.es/index.php/revreltra/article/view/925

Ainsworth, M. D. (1964). Patterns of attachment behavior shown by the infant in Interaction with his mother. Merrill-Palmer Quarterly, 10, 51-58.

Aranda, M., Fuentes, V., García-Domingo, M., y Montes-Berges, B. (2022). Análisis de la percepción social sobre las personas LGBTI+: conocimiento, actitudes negativas y variables implicadas. OBETS, Revista de Ciencias Sociales, 18(1), 37-58. https://doi.org/10.14198/obets.22597 DOI: https://doi.org/10.14198/obets.22597

Balluerka, N., Lacasa, F., Gorostiaga, A., Muela, A., y Pierrehumbert, B. (2011). Versión reducida del cuestionario CaMir (CaMir-R) para la evaluación del apego. Psicothema, 23(3), 486-494. http://www.psicothema.com/pdf/3913.pdf

Bayés, R. (2012). Aprender a investigar, aprender a cuidar. Plataforma Actual.

Beltrán Puga, A. (2012). Karen Atala vs. la heteronormatividad: reflexiones más allá de la discriminación por orientación sexual. Debate Feminista, 45, 217–245. http://www.jstor.org/stable/42625253 DOI: https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2012.45.907

Bimbi, B. (2020). El fin del armario: lesbianas, gays, bisexuales y trans en el siglo XXI. Marea.

Bowlby, J. (1998). El apego. Paidós.

Camargo, B. y Justo, A. (2016). Tutorial para uso do software IRaMuTeQ. UFSC Brasil.

Capdevila-Argüelles, N. (2017). Armario [Closet]. En: L. Platero, M. Rosón, y E. Ortega (Eds.), Barbarismos queer y otras esdrújulas (p. 28-33). Edicions Bellaterra.

Carnelly, K., Hepper, E., Hicks, C., y Turnet, W. (2011). Perveived parental reactions to coming out, attachment and romantic relationship views. Attachment & Human Development, 13(3), 217-236. https://doi.org/10.1080/14616734.2011.563828 DOI: https://doi.org/10.1080/14616734.2011.563828

Cascales, J. (2015). El patriarcado contra los hombres: el mantenimiento de la categoría masculina en las nuevas masculinidades. I Congreso de Investigaciones Feministas en Transformación. Textos y reflexiones en(tre) campus y calles (págs. 333-341). Collectiu Transformacció. https://roderic.uv.es/handle/10550/50587

Ceballos-Fernández, M. (2014). Identidad homosexual y contexto familiar hetero parental: implicaciones educativas para la subversión social. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(2), 643-658. DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.12.2.1365

De la Torre Espinosa, M. (2018). ¿Una comunidad LGTBI global? Identidad y rasgos culturales. En: M. De la Torre Espinosa (coord.), La primavera rosa. Identidad cultural y derechos LGTBI en el mundo (p. 29-39). UOC.

Elizur, Y. y Mintzer, A. (2001). A Framework for the Formation of Gay Male Identity: Processes Associated with Adult Attachment Style and Support From Family and Friends. Archives of Sexual Behavior, 30(2), 143-167. https://doi.org/10.1023/A:1002725217345 DOI: https://doi.org/10.1023/A:1002725217345

EU (2005). The European Charter for Researchers. EU. https://euraxess.ec.europa.eu/sites/default/files/am509774cee_en_e4.pdf

Feinstein, B., Davila, J., y Yoneda, A. (2011). Self-concept and self-stigma in lesbian and gay men. Psychology & Sexuality, 3(2), 161-177. http://doi.org/10.1080/19419899.2011.592543 DOI: https://doi.org/10.1080/19419899.2011.592543

FELGTBI+ (2024a). Estado del odio. Estado LGTBI+ 2024. Encuesta personas LGTBI+ en España. FELGTBI+. https://felgtbi.org/wp-content/uploads/2024/08/Informe-DDOO_24.pdf

FELGTBI+ (2024b). Estado socioeconómico: Estado LGTBI+ 2024. FELGTBI+. https://felgtbi.org/wp-content/uploads/2024/11/Informe-Estado-socioeconomico_24.pdf

Freeney, J. y Noller, P. (2001). Apego adulto. Desclée de Brouwer.

Generelo, J., Pichardo, J. I., y Galofré, G. (Eds.) (2006). Adolescencia y sexualidades minoritarias. Voces desde la exclusión. COGAM. https://core.ac.uk/download/pdf/33108739.pdf

Goffman, E. (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.

González, K., Rostosky, S., Odom, R., y Riggle, E. (2013). The Positive Aspects of Being the Parent of an LGBTQ Child. Family Process, 52(2), 325-337. https://doi.org/10.1111/famp.12009 DOI: https://doi.org/10.1111/famp.12009

González-Pérez, C. (2001). La identidad gay: una identidad en tensión. Una forma para comprender el mundo de los homosexuales. Desacatos. Revista de Antropología Social, 6, 97-110. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13900605 DOI: https://doi.org/10.29340/6.1209

Ghosh, A. (2020). After coming out: Parental acceptance of young lesbian and gay people. Sociology Compass, 14(1). https://doi.org/10.1111/soc4.12740 DOI: https://doi.org/10.1111/soc4.12740

Gourlay, S. (2019). Preparing IRaMuTeQ input files. Kingston University. http://iramuteq.org/documentation/fichiers/preparing-iramuteq-input-files

Guijarro-Ojeda, J. y Ruiz-Cecilia, R. (2019). La representación de personas LGTBI+ en prensa española conservadora y progresista. Revista de Ciencias Sociales, 80, 1-25. https://doi.org/10.29101/crcs.v26i80.10783 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v26i80.10783

Hegna, K. y Wichstrøm, L. (2007). Suicide Attempts among Norwegian Gay, Lesbian and Bisexual Youths. Acta Sociologica, 50, 21 - 37. https://doi.org/10.1177/0001699307074880 DOI: https://doi.org/10.1177/0001699307074880

Jellison, W.A. y McConnell, A.R. (2003). The Mediating Effects of Attitudes Toward Homosexuality Between Secure Attachment and Disclosure Outcomes Among Gay Men. Journal of homosexuality, 46(1-2), 159-177. https://doi.org/10.1300/J082v46n01_05 DOI: https://doi.org/10.1300/J082v46n01_05

Katz-Wise, S., Rosario, M., y Tsappis, M. (2016). Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Youth and Family Acceptance. Pediatric Clinics of North America, 63(6), 1011-1025. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2016.07.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2016.07.005

Keleher, J., Wei, M., y Liao, K. Y-H. (2010). Attachment, positive feelings about being a lesbian, perceived general support and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 29(8), 847–873. https://doi.org/10.1521/jscp.2010.29.8.847 DOI: https://doi.org/10.1521/jscp.2010.29.8.847

Kutassy, D.; Platero, L.; Sadurní, N.; Ancín, R. A.; Blanco, I., y Pastor, Y. (2023). Infancias de colores - Colourful Childhoods. URJC. https://burjcdigital.urjc.es/handle/10115/24208

Lacasa, F. y Muela, A. (2014). Guía para la aplicación e interpretación del cuestionario de apego CaMir-R. Revista de Psicopatología del Niño y del Adolescente, 24, 83-93.

Lara-Garrido, A. S., Álvarez-Bernardo, G., y García-Berbén, A. B. (2022). “¿…Recordáis vuestra primera agresión por ser LGTB?”: Un análisis de testimonios de personas LGTB en el movimiento #MeQueer. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 17(2): 321-338. https://doi.org/10.14198/OBETS2022.17.2.09 DOI: https://doi.org/10.14198/OBETS2022.17.2.09

Ley 15/2022, de 12 de julio, integral para la igualdad de trato y la no discriminación. BOE, núm. 167, de 13 de julio de 2022, pág. 98071 a 98109. https://www.boe.es/eli/es/l/2022/07/12/15/con DOI: https://doi.org/10.69592/2952-1955-N1-DICIEMBRE-2022-ART1

Ley 4/2023, de 28 de febrero, para la igualdad real y efectiva de las personas trans y para la garantía de los derechos de las personas LGTBI. BOE, núm. 51, de 1 de marzo de 2023, pág. 30452 a 30514. https://www.boe.es/eli/es/l/2023/02/28/4

Liscano Rivera, D.C. y Jurado de los Santos, P. (2016). Representaciones Sociales sobre las personas LGBTI en la universidad: perspectivas del profesorado y alumnado. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva. 9 (3), 231-249.

López, F. (2004). ¿Existen dificultades específicas en los hogares con progenitores homosexuales? Infancia y Aprendizaje, 27(3), 351-360. https://doi.org/10.1174/0210370042250068 DOI: https://doi.org/10.1174/0210370042250068

Main, M. y Solomon, J. (1990). Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation. En M. D. Greenberg, E. Cicchetti y M. Cummings (eds.), Attachment during the preschool years: Theory, research and intervention (p. 121-160). University of Chicago Press.

McLean, K. (2007). Hiding in the closet? Bisexuals, coming out and the disclosure imperative. Journal of Sociology, 43(2), 151-166. DOI: https://doi.org/10.1177/1440783307076893

Meyer, I. (1995). Minority Stress and Mental Health in Gay Men. Journal of Health and Social Behavior, 36(1), 38-56. DOI: https://doi.org/10.2307/2137286

Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay and bisexual populations. Conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129(5), 674-697. https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674 DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674

Mikulincer, M. y Shaver, P. R. (2007). Attachment in Adulthood. The Guilford Press.

Mohr, J. y Fassinger, R. (2003). Self-acceptance and self-disclosure of sexual orientation in lesbian, gay and bisexual adults: An attachment perspective. Journal of Counseling Pyschology, 50(4), 482-495. https://doi.org/10.1037/0022-0167.50.4.482 DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.50.4.482

Montero, I. y León, O. (2007). A guide for naming research studies in Pyschology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770318

Morales, C. (2021). Uso de software IRaMuTeQ. En: M. A. Casillas, J. Dorantes y C. Ortiz-Blanco (coord.), Representaciones sociales, educación y análisis cualitativo con IRaMuTeQ (pp. 23-38). Universidad Veracruzana.

Moreno, A. y Pichardo, J. (2006). Homonormatividad y existencia sexual. Amistades peligrosas entre género y sexualidad. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 1(1), 143-156. DOI: https://doi.org/10.11156/aibr.010110

Moreno, M. y Ratinaud, P. (2015). Manual uso de IRaMuTeQ. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/guia-iramuteq

Observatori Contra l’Homofòbia (OCH, 2021). L’estat de l’LGBT-fòbia a Catalunya 2021. OCH.

Orcasita, L. T., Sevilla, T. M., Acevedo-Velasco, V. E., Montenegro, J. K., Tamayo, M. C., y Rueda-Toro, J. S. (2020). Apoyo social familiar para el bienestar de hijos gais e hijas lesbianas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1-23. https://doi.org/10.11600/1692715x.18205 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.18205

Peidro, S. (2021). La patologización de la homosexualidad en los manuales diagnósticos y clasificaciones psiquiátricas. Revista de Bioética y Derecho, 52, 221-235. https://doi.org/10.1344/rbd2021.52.31202 DOI: https://doi.org/10.1344/rbd2021.52.31202

Pichardo, J. I., Alonso, M., Puche, L., y Muñoz, O. (2019). Guía ADIM LGBT+. Inclusión de la diversidad sexual y de la identidad de género en empresas y organizaciones. ADIM-Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. https://hdl.handle.net/20.500.14352/14477

Piedra, J. (2019). Salir del armario o salir del estadio ¿esa es la cuestión? E-Matian: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 1-2. https://doi.org/10.33776/remo.v0i12.3715 DOI: https://doi.org/10.33776/remo.v0i12.3715

Redondo, I. y Herrero, D. (2019). Validation of the CaMir-R Attachment Questionnaire in an Adult Spanish Sample. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XXVIII(5), 925-936. https://doi.org/10.24205/03276716.2019.1145 DOI: https://doi.org/10.24205/03276716.2019.1145

Ridge, S.R. y Feeney, J.A. (1998). Relationship History and Relationship Attitudes in Gay Males and Lesbians: Attachment Style and Gender Differences. Australian and New Zealand journal of psychiatry, 32(6), 848-859. https://doi.org/10.3109/00048679809073875 DOI: https://doi.org/10.3109/00048679809073875

Riggle, E., Whitman, J., Olson, A., Rastaasky, S., y Strong, S. (2008). The positive aspects of being a lesbian or gay man. Professional Psychology-Research and Practice, 39(2). https://doi.org/10.1037/0735-7028.39.2.210 DOI: https://doi.org/10.1037/0735-7028.39.2.210

Rodríguez, J., Reguant, M., y Ortega, D. (2024). Un caso práctico de análisis de datos cualitativos con IRaMuTeQ: análisis lexicométrico de narrativas de hombres y mujeres bisexuales. Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.560411 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.560411

Rosario, M., Reisner, S., Corliss, H., Wypij, D., Frazier, A., y Austin, S. (2014). Disparities in Depressive Distress by Sexual Orientation in Emerging Adults: The Roles of Attachment and Stress Paradigms. Archives of Sexual Behavior, 43(5), 901-916. https://doi.org/10.1007/s10508-013-0129-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s10508-013-0129-6

Sambabe, I. (2023). Masculinidad patriarcal, conducta antisocial y salud pública. Un análisis desde la filosofía política feminista. Daimon. Revista Internacional de Filosofía (en prensa). https://revistas.um.es/daimon/avance

Sánchez-Soriano, J. y García-Jiménez, L. (2020). La construcción mediática del colectivo LGTB+ en el cine blockbuster de Hollywood. El uso del pinkwashing. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 95-116. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1451 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1451

Sherry, A. (2007). Internalized homophobia and adult attachment: implications for clinical practice. Pyschotherapy, 44(2), 219-225. https://doi.org/10.1037/0033-3204.44.2.219 DOI: https://doi.org/10.1037/0033-3204.44.2.219

Silva, B. E. (2018). Efectos en el afrontamiento y soporte social ante la revelación de la homosexualidad a la familia: estudio comparativo en gais y lesbianas. Psicogente, 21(40), 321-336. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3077 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3077

Snapp, S. D., Watson, R. J., Russell, S. T., Diaz, R. M., y Ryan, C. (2015). Social Support Networks for LGBT Young Adults: Low Cost Strategies for Positive Adjustment. Family Relations, 64(3), 420–430. https://doi.org/10.1111/fare.12124 DOI: https://doi.org/10.1111/fare.12124

Universitat de Barcelona (2019). Código ético de integridad y buenas prácticas de la Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/137899

Vicencio, O. (2018). La investigación en las ciencias sociales. Trillas.

Wang, C.-C. D., Schale, C. L., y Broz, K. K. (2010). Adult Attachment; Lesbian, Gay, and Bisexual Identity; and Sexual Attitudes of Non heterosexual Individuals. Journal of College Counseling, 13(1), 31–49. https://doi.org/10.1002/j.2161-1882.2010.tb00046.x DOI: https://doi.org/10.1002/j.2161-1882.2010.tb00046.x

Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Narcea.

Yang, J. y Íñiguez-Rueda, L. (2021). La psicología académica en la construcción de la homosexualidad y el lesbianismo. Polis e Psique, 11(2), 109-135. https://doi.org/10.22456/2238-152X.107379

Downloads

Published

2025-06-21

Data Availability Statement

The data used for this research are available upon request to the corresponding author.

How to Cite

Rodríguez-Rodríguez, J., Mateos, A., & Ortega-Ortigoza, D. (2025). “Smiles and tears”: constraints, supports and attachment styles in the visibilisation of gays and lesbians. Acciones E Investigaciones Sociales, 47. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestig.soc..20254711535