Towards a Transmedial Reception of a Novel and its Film Adaptation: Santiago Roncagliolo's La pena máxima
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20254411541Keywords:
Reception, Imagology, Transmediality, Santiago Roncagliolo, La pena máximaAbstract
Santiago Roncagliolo’s La pena máxima (2014) explores the link between football and national identities in Peru and Argentina, highlighting how their totalitarian regimes used the 1978 World Cup to improve their reputations. Given that this novel was adapted for the cinema (Michel Gómez, 2022), the question arises of how these problematic national images are reproduced in the movie and how they are interpreted by the critics for both media in Peru. Unlike the reviews of the novel, those that focus on the film concentrate on the formal aspects and do not delve as deeply into the social and political implications of the plot. In this way, the reception not only seems to be influenced by the medium to which it refers, but also ends up shaping the national images themselves.
Display downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Erwin Snauwaert, Lara Delchambre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.