(Dis)figurations of the subject
Cyborg monstrosity and posthumanism in Edmundo Paz Soldan's recent narrative
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.20254411632Keywords:
monstrosity, posthumanism, cyborg, Edmundo Paz Soldán, speculative fiction in spanishAbstract
This paper demonstrates how a part of current speculative fiction presents the cyborg motif as a monstruous (dis)figuration of the subject that points to a set of profound questions, such as the neocolonial extractivism, the lived traumas, or the importance of showing the issues that historically marginalized groups face, among others. To accomplish this goal, the paper analyses the representation of the cyborg in the recent narrative of the Bolivian American author Edmundo Paz Soldán from the theoretical perspectives of authors such as Brown, Carroll, Haraway, Moraña or Yehya, among others. The pazsoldanian narrative employs the cyborg to problematize the sociohistorical and epistemological legacy of anthropocentric humanism and to revalue the peripheral spaces and social subjects. Thus, it is a figure that enables a reprobation of the status quo and its reconfiguration under a post-human and post-anthropocentric light. From this approach, it reflects critically the culture from which it emerges, inciting an active response to the injustices of the present.
Display downloads
References
Abraham, Carlos. «Un mar de sueños: la ciencia ficción argentina (1989-2020)». Historia de la ciencia ficción latinoamericana II: Desde la modernidad hasta la posmodernidad, editado por Teresa López Pellisa y Silvia Kurlat Ares, Frankurt: Iberoamericana Vervuert, 2021, pp. 73-127. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968692036-003
Agamben, Giorgio. Homo Sacer: el poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos, 2006.
Areco, Macarena, y Fernando Moreno Turner. «Introducción». Mitologías hoy, vol. 22, 2020, pp. 11-13. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.772
Asberg, Cecilia, y Rosi Braidotti. «Feminist Posthumanities: An Introduction». A Feminist Companion to the Posthumanities, editado por Cecilia Asberg y Rosi Braidotti, Cham: Springer, 2018, pp. 1-23. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-62140-1_1
Broncano, Fernando. La melancolía del ciborg. Barcelona: Herder, 2009.
Brown, Andrew J. Cyborgs in Latin America. Nueva York: Palgrave Macmillan, 2010. DOI: https://doi.org/10.26530/OAPEN_392747
—. «Iris y el nuevo cyborg latinoamericano». Territorios del presente. Tecnología, globalización y mímesis en la narrativa en español del siglo XXI, editado por Jesús Montoya Juárez y Natalia Morales Mena, Madrid: Peter Lang, 2017, pp. 105-17.
Carroll, Noël. Filosofía del terror o paradojas del corazón. Madrid: Antonio Machado Libros, 2005.
Colanzi, Liliana. «Of animals, Monsters and Cyborgs: Alternative Bodies in Latin American Science Fiction (1961-2012)». Universidad de Cornell, 2017.
Dery, Mark. Velocidad de escape: la cibercultura en el final del siglo. Madrid: Siruela, 1998.
Habermas, Jürgen. El futuro de la naturaleza humana: ¿Hacia una eugenesia liberal? Barcelona: Paidós, 2002.
Haraway, Donna. Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra, 1995.
Hayles, Katherine. How We Became Posthuman. Virtual bodies in Cybernetics, Literature and Informatics. Chicago: Chicago University Press, 1999. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321394.001.0001
Herbrechter, Stefan. Posthumanism: A critical analysis. Londres: Bloomsbury, 2013.
Kantaris, Geoffrey. «Cyborgs, Cities, and Celluloid: Memory Machines in Two Latin American Cyborg Films». Latin American Cyberculture and Cyberliterature, editado por Claire Taylor y Thea Pitman, Liverpool: Liverpool University Press, 2007, pp. 50-70. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt5vjbws.9
King, Edward, y Joanna Page. Posthumanism and the Graphic Novel in Latin America. Londres: University College, 2017. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1rfzxnd
Latham, Robert. Consuming Youth: Vampires, Cyborgs, and the Culture of Consumption. Chicago: University of Chicago Press, 2002. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226467023.001.0001
Le Breton, David. Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión, 2012.
López Pellisa, Teresa. «El paradigma de Hefesto frente a la clonopolítica: el monstruo hegemónico en la era de la biotecnología». Ficción y ciencia, editado por Marco Kunz y Silvia Rosa, Dijon: Éditions Orbis tertius, 2022, pp. 381-415.
Manickam, Samuel. «La ciencia ficción mexicana (1960-2000)». Historia de la ciencia ficción latinoamericana II. Desde la Modernidad hasta la Posmodernidad, editado por Teresa López Pellisa y Silvia Kurlat Ares, Frankfurt: Iberoamericana Vervuert, 2021, pp. 311-47. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968692036-009
Moraña, Mabel. El monstruo como máquina de guerra. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2017. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954875917
Negri, Antonio. «El monstruo político. Vida desnuda y potencia». Ensayos sobre biopolítica. Excesos de vida., editado por Gabriel Giorgi y Fermín Rodríguez, Barcelona: Paidós, 2007, pp. 93-139.
Paz Soldán, Edmundo. Iris. Madrid: Alfaguara, 2014.
—. La vía del futuro. Madrid: Páginas de espuma, 2021.
—. Las visiones. Madrid: Páginas de espuma, 2016.
Roas, David. Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco Libros, 2001.
Stiegler, Bernard. La técnica y el tiempo: el pecado de Epimeteo. Hondarribia: Hiru, 2003.
Stone, Allucquère Rosanne. The war of desire and technology at the close of the mechanical age. Cambridge: MIT Press, 2001.
Vint, Sherryl. Bodies Of Tomorrow: Technology, Subjectivity, Science Fiction. Toronto: University of Toronto Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442684072
Yehya, Naief. El cuerpo transformado: cyborgs y nuestra descendencia tecnológica en la realidad y en la ciencia ficción. Barcelona: Paidós, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Manuel Santana Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.